Títol: Out of the Deeps Autora: Anne LaurelEditorial: Orca Book Publishers, 2008.
El meu projecte d’investigació va encaminat en com el patrimoni miner pot afavorir la consciència històrica i temporal de l’alumnat d’infantil. Penso que el diàleg i l’experimentació pot afavorir el discurs entre l'alumnat tot generant coneixements. Per això, el mestre/a ha de ser conscient de com generar coneixements. Així doncs, si hagués de fer un anàlisi conversacional em proposaria el següent:
- Gravar les reaccions i les converses espontànies sorgides a l’aula davant d’un objecte desconegut. Seguidament, analitzaria la conversa seguint les pautes de l’Amparo Tusón (2002) per veure l’entonació, els ritmes o com interactuen els infants (si sempre són els mateixos...).
POSSIBLES ACTIVITATS I INTERACCIONS:
Activitat introductòria: La maleta
Misteriosament, algú ens ha portat una maleta a l’aula.
Mestra: De qui és? Qui se’n va de viatge? Per què serveixen les maletes? Algú en té? Què hi pot haver? Etc.
Obrim la maleta:
Mestra: Què són tots aquests objectes? Per a què serveixen? Algú els ha vist abans? Són objectes d’ara? Són d’objectes d’abans? Com ho podem saber?
Per acabar, elaborarem conjuntament un llistat de paraules (emocions, noms dels objectes...) que ens han sorprès de la maleta.
Aquesta proposta facilita la comprensió mitjançant un llistat de paraules que es refereixen a un mateix tema.
Gènere discursiu: text conversacional/ text argumentatiu
Activitat de desenvolupament
Mestra: Què farem per què els altres nens i nenes de l’escola sàpiguen el que ens ha passat? I a casa? Tothom se’n recorda de compartir a casa coses que fem a l’escola? I què podem fer?
Després d’acordar democràticament amb els nens/es què podem fer, poden agrupar-se en:
- Grup informàtic: per penjar la notícia al blog
- Grup dels periodistes: escriure en una cartolina/mural la notícia fora de l’aula.
- Grup dels artistes: per dibuixar i elaborar unes targetes identificatives dels objectes (per posar al museu que farem).
Aquestes activitats afavoreixen el treball cooperatiu i la conversa entre alumnes.
Ens podem inspirar a l’hora d’enfocar l'anàlisi de l’escriptura seguint l’estil de Paulina Ribera (2009).
Aquesta proposta ens permet seleccionar la informació que volem transmetre i fer-la comprensible.
Gènere discursiu: Text periodístic, text conversacional i descriptiu.
Bibliografia
Fons, M (1999). Llegir i escriure per viure. Barcelona: La Galera.
Tusón, A. (2002) El análisis de la conservación: entre la estructura y el sentido. En M.A. Arias (coord.) Estudios de sociolingüística: Linguas, sociedades e culturas, 3 (1): 133-154. ISSN 1576-7418
Ribera, Paulina (2009). Los aspectos textuales en la producción de géneros escritos con alumnos de educació infantil. Estudos Linguísticos/Linguistic Studies, 3, Edições Colibri/CLUNL, Lisboa, 2009, pp. 399-409. Recuperat de
Servei d’Immersió i ús de la llengua (2007-2013). Pla per a l’actualització del programa d’immersió lingüística en el context multilingüe actual. Departament d’Ensenyament.
Recuperat de
No hay comentarios:
Publicar un comentario