www.gettyimages.es
L'article de Xavier Fontich "El diàleg a l’aula des de la
perspectiva sociocultural. Les nocions de bastida i parla exploratòria" explora, principalment i tal i com el títol indica, les nocions de bastida i parla exploratòria.
El terme bastida fa referència als tipus d'ajut que un instructor (bé sigui el mestre o un altre alumne) dóna a l'alumne. Aquest ajut es pot recollir en les set estratègies següents: modelar, instruir, reduir el marge de maniobra (tot assumint allò que l'alumne encara no és capaç de fer i simplificar la tasca), destacar els aspectes més importants de l'activitat, preguntar, implicar l'alumne, donar feedback i tutelar (prevenir o controlar les frustracions). Aquestes estratègies van lligades a una progressió en l'autonomia de l'alumne que passa per la contingència, la retirada gradual del suport i transferència de responsabilitat i promoció de l'autonomia.
Pel que fa a la parla exploratòria, començarem exposant com diversos estudis han definit els tipus de parla:
- Parla disputativa: els participants actuen de manera individualista, hi ha poca argumentació i no s'arriba a cap resolució.
- Parla acumulativa: els
participants construeixen coneixement
comú però ho fan de manera acrítica i a partir
del que els altres han dit.
- Parla exploratòria: els participants participen de manera força equitativa i argumenten les seves posicions. Es tenen en compte totes les posicions abans de prendre una decisió.
La parla exploratòria a l'escola és important i té unes implicacions metodològiques que el professor ha de tenir en compte, com ara establir amb els alumnes unes regles bàsiques cal seguir i explicitar què es considera com a discussió bona i productiva.
Els conceptes de bastida i parla exploratòria són claus per l'ensenyament a l'escola. Aquest article permet als docents fer-se una idea del perquè de la seva importància i dóna eines precises i clares per poder desenvolupar-les a l'aula. D'altra banda, també poden ser uns temes rellevants sobre els quals investigar.
En la següent pàgina web es poden trobar articles del mateix autor, en alguns del qual la bastida i la parla exploratòria hi tenen un paper rellevant, com ara en els relacionats amb l'ensenyament i aprenentatge de la gramàtica http://gent.uab.cat/xavierfontich/es/content/artículos
No hay comentarios:
Publicar un comentario