Three Approaches to Qualitative Content Analysis
Hsiu-Fang Hsieh
Sarah E. Shannon
Font strongandstrings.blogspot.com.espanalisis-del-discurso.html
L’anàlisi del discurs és un
mètode d’investigació flexible per a l’anàlisi de dades de text, enteses
aquestes com dades verbals, impreses o electròniques que poden ser obtingudes a
partir de respostes narratives, de preguntes d’enquestes, entrevistes, etc. És precisament aquesta flexibilitat el que ha
fet que sigui una eina molt útil per una gran varietat d’investigadors, ja que
permet fer una especial atenció en el contingut o significat contextual. L’anàlisi
del contingut ens permet la interpretació subjectiva el discurs a través de la
classificació sistemàtica, de la codificació i de la identificació de temes o
patrons.
L’article de Hsieh i Shannon presenta
l’amplitud d’enfocaments de l’anàlisi de contingut qualitatiu. Així els autors
identifiquen tres enfocaments diferents (convencional, dirigit, i sumatiu), diferenciats
sobretot per la categorització de les dades de text. Així l’enfocament
convencional parteix de la informació directa dels participants sense categories
preconcebudes, al contrari que l’enfocament dirigit que treballa a partir de categories
predeterminades, mentre l’enfocament sumatiu identifica i quantifica les dades
per tal d’interpretar-les.
Diferents fins d'investigació
requereixen diferents dissenys d'investigació i tècniques d'anàlisi (Knafl i Howard, 1984), així la finalitat
de la investigació que proposem definirà el tipus d’enfocament a emprar, si l’objectiu
de la nostra investigació és l’estudi de les reticències i les dificultats d’un
grup de docents de Batxillerat a l’hora d’enfrontar-se a un nou currículum
basat en qüestions socialment vives, valoraríem potser més interessant el fet
de no partir de idees preconcebudes que puguin esbiaixar en excés les nostres
conclusions i treballar de manera persistent l’observació i la triangulació de
les dades per tal de garantir la fiabilitat i validesa dels resultats.
Paraules clau: Anàlisi del contingut, mètode d'anàlisi qualitatiu
No hay comentarios:
Publicar un comentario